اقلیم تاثیری در میزان شیوع ویروس کرونا ندارد

به گزارش انوار بلاگ، به گزارش خبرنگاران برای نخستین بار جمعی از پژوهشگران ایرانی در مقاله ای به مدلسازی مکانی شیوع ویروس کرونا پرداخته اند. این پژوهش به مدلسازی شیوع ویروس کرونا در کشور پرداخته است و در نهایت نقشه ریسک مبتلایان برای این منظور تهیه شده است. چندی پیش اخباری مبنی بر حساسیت دمایی کویید 19 منتشر شد و جریان حاکی از آن بود که بسیاری بر این باور بودند با شروع گرما میزان انتقال ویروس کرونا هم کاهش می یابد اما نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که شاید بتوان گفت اقلیم و شرایط دمایی تاثیر چندانی بر شرایط شیوع این بیماری ندارد

اقلیم تاثیری در میزان شیوع ویروس کرونا ندارد

حمیدرضا پورقاسمی، از پژوهشگران اصلی این مقاله در گفت وگو با خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اینکه در جهانی امروزی تکنولوژی جی آی اس کاربردهای فراوانی در علوم مختلف دارد، لذا در پژوهش حاضر که در ژورنال بین المللی عفونت های بیماری (International Journal of Infectious Disease) به چاپ رسیده، به بررسی نقش علوم مکانی در بحث ویروس کرونا پرداخته شد که در حقیقت موضوع مربوط به مدل سازی و تهیه نقشه ریسک COVID-19 در ایران است. این نقشه می تواند شناخت کامل تری از شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران دهد.

وی افزود: در این پژوهش، مدل سازی مکانی با استفاده از جی آی اس و مدل های یادگیری ماشین انجام و حتی مهم ترین عوامل موثر بر شیوع ویروس کرونا در کشور هم معرفی شد. پژوهش اجرا شده حاصل یک کار تیمی در دانشگاه های شیراز، یزد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که پیروز به تدوین نقشه ریسک ویروس کرونا برای کشورمان در بازه زمانی یازده تا هجده مارس برابر با بیست و یکم تا بیست و هشتم اسفند ماه شدیم. لازم به ذکر است، مدل سازی مکانی ریسک با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین جنگل تصادفی انجام و در نهایت طبقه بندی خطر به تفکیک استان ها ارائه شد.

پورقاسمی با اشاره به معضلات پیش رو در به روز شدن این نقشه گفت: با توجه به اینکه این پژوهش نیازمند آمار و اطلاعات روزانه است، در ادامه این پژوهش امکان دسترسی به آمار روزانه و به تفکیک استان ها فراهم نشد. لازم به ذکر است، این نقشه می تواند به عنوان یک ابزار مهم در بحث ارزیابی و کنترل فرایند شیوع بیماری COVID-19 در کشورموثر باشد. نتایج نشان داد در اوایل شیوع ویروس کرونا، استان های تهران، قم، البرز و گیلان در معرض خطر شدید بودند؛ و در ادامه، علاوه بر این استان ها، استان های اردبیل، اصفهان آذرباییجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان و لرستان هم جزو طبقه بندی های پرخطر از نظر شیوع ویروس کرونا بودند.

پورقاسمی افزود: در نقشه ریسک شیوع ویروس کرونا، تعداد مبتلایان در استان های مختلف به عنوان یک متغیر وابسته و عوامل محیطی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد؛ بی شمار عوامل محیطی برای این هدف مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه در ابتدای پاندمی ویروس کرونا در ایران، برخی دانشمندان بر این باور بودند که عوامل اقلیمی چون دما و بارش نیز در میزان شیوع ویروس کرونا اثرگذار بود، بنحوی که اگر هوا گرم تر شود، احتمال شیوع ویروس کرونا کمتر خواهد شد، در حالیکه امروز مشاهده می شود با ورود به فصل گرما تاثیری در کاهش تعداد مبتلایان مشاهده نشده است. پژوهش حاضر نشان داد که داده ها دما و بارش نمی تواند در میزان شیوع ویروس کرونا اثرگذار باشد.

این پژوهشگر اعلام نمود: یافته مذکور در پژوهش های ما نزدیک به دو ماه پیش هم اعلام شد، اما به هر دلیل، چندان مورد توجه قرار نگرفت. در کل از میان عوامل بی شمار در انتشار ویروس کرونا مواردی مانند بانک ها، دستگاه های خودپرداز، ایستگاه های اتوبوس و اغلب مکان های عمومی تاثیر بسیار زیادی تری نسبت به عوامل طبیعی داشتند.

عضئ هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: اقلیم و شرایط دمایی تاثیری در دامنه شیوع کرونا نداشته است. می توان تاثیر این دو متغییر را تنها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای که حاصل تعطیلی بیشتر مراکز صنعتی جهان بود دانست. همانگونه که می دانید با شیوع ویروس کرونا و آغاز دوران قرنطینگی در سراسر جهان شرایط هوای کره زمین مطلوب تر شد. به طور کلی نمی توان گفت که مناطق مرطوب یا گرمسیری جزو مناطق پرخطر هستند یا نیستند!

لازم به ذکر است، دیگر افرادی که در این پژوهش به همکاری پرداختند عبارتند از؛ سهیلا پویان، بهرام حیدری، زکریا فرج زاده، سید رشید فلاح شمسی، صدیقه بابائی، رسول خسروی، محمد اعتمادی، غلامعباس قنبریان، احمد فرهادی، روجا صفائیان، زهرا حیدری، محمدحسن طرازکار، جان تیف انباخر، امیر عزمی، و فائزه صادقیان.

نتایج تکمیلی پژوهش حاضر در لینک زیر و به زبان انگلیسی قابل دسترس می باشد:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971220304938

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5066

به "اقلیم تاثیری در میزان شیوع ویروس کرونا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقلیم تاثیری در میزان شیوع ویروس کرونا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید