با چاپستیک مثل چینی ها غذایتان را نوش جان کنید

به گزارش انوار بلاگ، غذا خوردن با چوب چاپستیک چطور است؟

ابزار رایج برای غذا خوردن در کشورهای شرق آسیا دو میله باریک و بلند است که در زبان انگلیسی به آن چاپستیک می گویند. همان دو چوبی که در کارتون های زمان کودکی مان در دست شخصیت های ژاپنی و چینی می دیدیم، هنوز در دنیای واقعی شرق آسیا بر سر میزهای غذا هستند. در کشورهایی مثل چین، تایلند، ژاپن، کره، تایوان و… مردم به جای استفاده از قاشق و چنگال از روش سنتی چاپستیک غذایشان را میل می کنند. در سفر به این کشورها تعجب می کنید چگونه و با چه مهارتی آن ها غذا را با این دو میله می خورند. از این میله ها برای برداشتن غذا اعم از نودل، برنج، گوشت و …از کاسه های کوچک استفاده می شود. با خبرنگاران همراه باشید تا با این چوب های بامزه غذا بیشتر آشنایتان کنیم. همچنین نحوه استفاده و غذا خوردن با چوب چاپستیک را آموزش می دهیم.

با چاپستیک مثل چینی ها غذایتان را نوش جان کنید

برای بار اولی که این میله ها را دستتان بگیرید انتظار نداشته باشید بتوانید حتی کوچکترین غذایی را هم با آن ها بردارید. در کشور چین از چیزی حدود 3 هزار سال پیش مردم غذایشان را با این میله ها می خوردند. این میله ها از جنس چوب، سنگ و یا فلز ساخته می شوند و برخی از آن ها رویشان طرح های جالبی دارند. برای نگه داشتن این چوب ها در دست روش های مختلفی وجود دارد اما با طی کردن مراحل زیر و تمرین می توانید با آن ها غذایتان را میل کنید. البته غذا خوردن با چوب چاپستیک برای شما که تازه کار هستید بسیار سخت خواهد بود، اما به محض اینکه یاد گرفتید با لذت بیشتری غذایتان را میل می کنید. به دستان افرادی بومی که با چاپستیک غذا می خورند به خوبی دقت کنید و از آن ها بخواهید کمی راهنماییتان کنند.

آموزش غذا خوردن با چوب چاپستیک به طور خلاصه

  • هر دو میله را دست تان بگیرید، اولی را بین انگشت شست قرار دهید.
  • میله دوم را مانند یک اتوماتیک در دست تان بگیرید در حالی که انگشت شست را ثابت نگه داشته اید.
  • انگست وسط را بین میله ها بگذارید تا بتوانید آنها را باز کنید و غذا را بردارید.
  • از انگشت کوچک برای بستن میله ها و نگه داشتن غذا استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید میله ها باید در یک سطح به صورت موازی قرار بگیرند.

نکته جالبی که در مورد استفاده و غذا خوردن با چوب های چاپستیک در مردم کشورهای شرقی آسیا وجود دارد، این است که آن ها معتقدند همین صرف غذا با چوب به لاغری و کاهش وزن آن ها کمک کرده است؛ چرا که صرف غذا همراه با این چوب ها با حجم و سرعت کمتری صورت می گیرد. از آنجایی که فرهنگ غذا خوردن با چوب چاپستیک قرن هاست که در کشورهای شرقی آسیا مرسوم بوده است، امروزه آن ها به نمادی برای برخی کشورها مبدل شده اند. شما می توانید در سفر به کشوری مثل چین آن ها را با قیمتی مناسب خریداری کنید و به عنوان سوغاتی با خود بیاورید.

آداب غذا خوردن با چوب های چاپستیک

در مجموع استفاده از چوب های چاپستیک در هنگام غذا خوردن آداب خاصی دارد. مهم نیست که شما در کدام یک از کشورهای شرق آسیا باشید. اگر وارد یک رستوران شدید و تصمیم گرفتید که غذای محلی آن کشور را سفارش دهید و با چاپستیک غذا بخورید باید این آداب را بدانید. عموما در رستوران ها چاپستیک های بسته بندی شده و یک بار مصرف به گردشگران داده می شود. چوب ها به یکدیگر چسبیده اند و بایستی آن ها را از یکدیگر جدا کنید. اکنون با دو چوب غذایی که در دست دارید، می توانید غذای خود را به شیوه مردم چین بخورید.

از دیگر آداب غذا خوردن با چوب چاپستیک این است که هنگامی که غذای خود را تمام کردید یا اینکه سیر شده اید، باید چوب ها را در کنار یکدیگر روی ظرف غذای خود بگذارید. طوری چوب ها را روی لبه ظرف بگذارید که سمت انتهایی چوب ها رو به شما نشانه رفته باشد. اگر در کنار بشقاب غذای شما مکان قرار دهی چاپستیک و گیره نگهداری آن وجود داشت، آن ها را روی گیره و بسیار دقیق قرار دهید.

  • نکته: هیچ گاه چوب های چاپستیک را پس از تمام شدن غذا روی میز و به حالت نامرتب رها نکنید.

مردم چین، ژاپن و تایوان یا کره اگر بخواهند به شخص دیگری غذایی تعارف بزنند، نیز آداب خاصی را رعایت می کنند. آن ها هنگام غذا خوردن با چوب های چاپستیک و برای تعارف غذا، چوب ها را از طرف دیگر آن (از سمت انتهایی چوب ها) در دست خود قرار داده و غذا را به مهمان تعارف می کنند.

نحوه استفاده و در دست قرار دادن چوب های چاپستیک

اگر راست دست هستید، ابتدا چوب اول را به طریقی که در شکل زیر نشان داده شده است، میان انگشت شست و اشاره و روی دو انگشت کوچک انتهایی دست قرار دهید. این تیکه چوب اول همواره ثابت بوده و نباید هیچ گونه حرکتی داشته باشد.

سپس تیکه چوب دوم را به گونه ای در دست بگیرید که بتوانید آن را با انگشت شست و دو انگشت اشاره و بزرگ کنترل کنید. باید بتوانید چوب دوم را حرکت داده و قسمت انتهایی آن را به قسمت انتهایی تیکه چوب اول بزنید.

اکنون آماده اید تا هر غذایی را بردارید. پیشنهاد می دهیم که ابتدا به جای غذا و برای تمرین اشیای کوچک را بردارید. به طور مثال، سعی کنید دانه ای انگور بردارید یا اینکه یک تکه قند را از روی میز بلند کنید. هنگامی که به حرکت چوب ها عادت کردید، آماده اید تا با آن انواع غذاهای چینی مانند نودل را بخورید.

چینی ها برای غذا خوردن با چوب های چاپستیک هر کدام روش های مختلفی دارند و شاید فرد دیگری را ببینید که به گونه دیگری چوب های غذا را در میان انگشتان خود قرار داده است. در هر صورت یادتان باشد که مهم توانایی غذا خوردن با چوب های چاپستیک و سیر شدن است.

خوردن نودل و غذاهای رشته ای با چاپستیک

برداشتن غذاهای لقمه ای مانند سوشی و غذاهایی که تکه های بزرگ سبزیجات دارند را ابتدا امتحان کنید. برای خوردن نودل و غذاهای رشته ای با چوب، چینی ها و کره ای ها، چوب ها را به گونه دیگری در دست می گیرند. برای خوردن نودل دو چوب را به یکدیگر بچسبانید، در ظرف نودل بزنید و بچرخانید. به این صورت نودل ها را برداشته و می خورند.

یکی از جالب ترین آداب غذا خوردن با چوب در میان چینی ها و مردم کره این است که هر چه مهمان با صدای بیشتری غذا بخورند، یعنی بیشتر از دست پخت آن ها خوششان آمده است. در واقع پر سر و صدا خوردن غذا، نشانه خوشمزه بودن غذاست.

برای برداشتن برنج از کاسه نیز، باید چوب ها را در کاسه برنج زده و دسته ای از برنج ها را که در میان چاپستیک به جای مانده اند، بردارید. طبعا هر چه دو چوب چاپستیک به یکدیگر نزدیک تر باشند، برنج های بیشتری برداشته می شود.

منبع: instructables.com

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: الی گشت
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4111

به "با چاپستیک مثل چینی ها غذایتان را نوش جان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چاپستیک مثل چینی ها غذایتان را نوش جان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید