خبرنگاران اطلاع رسانی و شفاف سازی سهم من در روزهای کرونایی است

به گزارش انوار بلاگ، سنندج - خبرنگاران - رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور گفت: در این روزها که بیش از چند هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و صدها نفر جان خود را از دست داده اند مردم به آگاهی دهی نیازمندند تا بتوانند در مقابل این بیماری در امان باشند پس سهم من به عنوان عضوی از جامعه رسانه، اطلاع رسانی و شفاف سازی است.

خبرنگاران اطلاع رسانی و شفاف سازی سهم من در روزهای کرونایی است

فردین کمانگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: عصر حاضر که دوران انفجار اطلاعات و شکوفایی دانش و گسترش رسانه های جمعی نام گرفته، آبستن حوادث و اتفاقات بی شمار است.

وی اضافه نمود: گسترش فناوری، تاثیر ارتباطات و به کارگیری انواع سیستم های هوشمند، فضایی بحرانی را بر شرایط زیست محیطی جامعه دنیای حاکم ساخته است که رسانه ها با نقش و مسوولیت خطیری که بر عهده دارند، موظف هستند در هر لحظه افکار عمومی دنیا را از شرایط حاکم بر دنیای پیرامون و اثرات بحران های اجتماعی ناخواسته مطلع نمایند.

رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور اضافه نمود: رسانه از بحران اثر می پذیرد و بر بحران اثر می گذارد به طوریکه مساله زمانی به بحران تبدیل می گردد که در کانون توجه رسانه ها قرار گیرد.

کمانگر یادآور شد: حال باتوجه به این تفاسیر، امروز کشور و جامعه دنیای دچار بحرانی به نام بیماری کرونا شده اند بیماری که هر روز بر آمار مبتلا شدگان به آن اضافه نموده می گردد و در صورت عدم پیشگیری و تغییر سبک زندگی انسان ها شاهد مرگ میلیون ها نفر در دنیا خواهیم بود و زندگی همگان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی گفت: هم اکنون نقش رسانه ها بیشتر نمود پیدا می نماید رسانه علاوه بر کارکرد مطلعی دهی و اطلاع رسانی دارای کارکردهای آموزشی و تفریحی و سرگرمی نیز می باشد که در چنین روزهای بحرانی باید از ظرفیت رسانه ها استفاده کرد تا بتوان این بحران را کنترل و از اپیدمی شدن آن در جامعه پیشگیری کرد.

کمانگر تاکید نمود: با وجودی که کشور ما آبستن بسیاری از حوادث غیر مترقبه است و هر سال شاهد حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و آتش سوزی در سطح کشور هستیم اما هنوز مدیریت بحران در کشور ما لنگ می زند.

وی گفت: مدیریت بحران هنوز فاقد شورای اطلاع رسانی منسجم و حرفه ای است و خبرها از کانال های غیر رسمی زودتر خروجی پیدا می نماید که این یک آسیب است زیرا در مدیریت بحران باید از قدرت رسانه ها استفاده کرد تا آن ها در رصد و پایش محیط، آموزش، راهنمایی افکار عمومی، اطلاع رسانی و ایجاد همبستگی عمومی نقش آفرینی نمایند.

کمانگر اضافه نمود: حال رسالت اصلی اصحاب رسانه، حقیقت جویی و مطلعی دهی به افکار عمومی است و باید در چنین شرایطی که مردم به دنبال واقعیت ها هستند ما بتوانیم داده های لازم را در اختیار آنها قرار داده و از سیاه نمایی و بزرگنمایی غیر واقعی پرهیز کنیم و رسانه ها نباید ملاحظه کاری نمایند و از جریان خاص و یا دولت جانبداری نمایند و باید خبرهای واقعی را به مردم که مخاطبان اصلی انها هستند برسانند.

رییس کمیته حقوقی خانه مطبوعات و رسانه های کشور اضافه نمود: امروز کار برای رسانه های رسمی به دلیل محدودیت های خاص خود در مقابل شبکه های اجتماعی که آزادتر و بی محابا اقدام به انتشار اطلاعات و آمار می نمایند از محدودیت هایی روبرو هستند.

وی گفت: ضروری است شورای اطلاع رسانی در حوزه درمان به صورت جدی از جانب دستگاه ها حمایت گردد تا شاهد اسیب های جدی تری نگردد و رسانه ها نیز باید کار گروه و یا کمیته کرونا را تشکیل داده و از ظرفیت تیمی برای مطلعی دهی به افکار عمومی در بحث پیشگیری و آموزش پیشگیری از بیماری کرونا استفاده نمایند.

کمانگر اضافه نمود ما نیز بعنوان یک روزنامه نگار در خط مقدم پیشگیری از بیماری کرونا قرار داریم و براساس رسالت رسانه ای در حوزه اطلاع رسانی و مطلعی دهی به افکار عمومی دین و وظیف ای بر دوش ما نهاده شده که به آن عمل می کنیم.

وی یادآور شد: ضروری است اهالی رسانه به منظور ایفای سهم خود در مهار کرونا با تهیه گزارش های تحقیقی به آنالیز زوایای مختلف بیماری بپردازند و در انتشار اخبار انصاف، دقت و سرعت را در نظر بگیرند.

در 24 ساعت گذشته (ظهر سه شنبه تا ظهر چهارشنبه) 22 نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شد، اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای 189 نفر از افراد بستری به این بیماری قطعی است.

آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان ها شامل سقز با 73 نفر، بانه 38 نفر، سنندج 29 نفر، کامیاران هشت نفر، قروه 13 نفر، مریوان پنج نفر، دیواندره هشت نفر، بیجار 12 نفر، دهگلان 2 نفر و سروآباد یک نفر است.

تا به امروز 523 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، 189 نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش 264نفر نیز منفی بود البته جواب آزمایش افراد باقی مانده هنوز معین نشده است.

2 بیمار دیگر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در 24 ساعت گذشته فوت کردند و تعداد فوتی های مبتلا به کرونا از ابتدای درگیری استان با این بیماری تا به امروز به 20 نفر رسید که این تعداد شامل 11 نفر در سقز، سه نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، سه نفر در قروه، یک نفر در بیجار و یک نفر هم در بانه است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تا به امروز علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می نمایند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده نمایند.

از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و 192مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 17 هزار و 36117361 نفر رسید.

پنج هزار و 710 نفر از بیماران در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

با جانباختن 147 نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به هزار و 135 نفر رسید.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3329

به "خبرنگاران اطلاع رسانی و شفاف سازی سهم من در روزهای کرونایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اطلاع رسانی و شفاف سازی سهم من در روزهای کرونایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید