خبرنگاران پمپئو درخواست مکانیسم ماشه علیه ایران را ارائه داد

به گزارش انوار بلاگ، نیویورک- خبرنگاران- وزیر خارجه آمریکا که با مخالفت جامعه جهانی با تحرکات ضد برجامی واشنگتن به خوبی مطلع است، درخواست فعال کردن سازوکار موسوم به ماشه را به رئیس دوره ای شورای امنیت ارائه داد.

خبرنگاران پمپئو درخواست مکانیسم ماشه علیه ایران را ارائه داد

مایک پمپئو عصر پنج شنبه به مقر نیویورک سازمان ملل متحد آمد تا در ملاقات با دیان دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این ملاقات که برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل ننموده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض نموده است!

در نامه آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: مطابق بند 11 قطعنامه 2231، به نیابت از دولتم می نویسم که ایران بخش قابل توجهی از تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا ننموده است.

به دنبال این اعلام که ایالات متحده به عنوان یکی از شرکت کنندگان برجام که در بند 10 قطعنامه 2231 معین شده است، انجام می دهد، فرایند بازگرداندن اقداماتی که مطابق با بندهای 11 و 12 آن قطعنامه تعلیق شده است، شروع می گردد.

آمریکا این اقدام را پس از کوشش های کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه و آلمان برای آوردن ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی صورت گرفته است.

قرار است پمپئو با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم ملاقات داشته باشد.

انتظار می رود پس از این ملاقات خصوصی، پمپئو در جمع خبرنگاران حاضر گردد و اعلام کند که آمریکا برای فعال کردن سازوکار ماشه درخواست داده است.

این در حالی است که ساعتی قبل، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران گفت: کدام اسنپ بک(بازگرداندن تحریم های پیشین شورای امنیت علیه ایران)؟

وی توضیح داد: او در حال فعال کردن اسنپ بک نیست، اسنپ بک می تواند توسط کشورهایی که عضو برجام هستند فعال گردد که آمریکا عضو آن نیست.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تاکید نمود: ما این اعتقاد را نداریم که ایالات متحده آمریکا حق قانونی یا دلیلی برای شروع این کار دارد. البته ما آن را به چالش خواهیم کشید.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم صبح پنج شنبه در یک یادداشت توئیتری نوشت: روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خواهان اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

وی ادامه داد: قطعنامه 2231 شورای امنیت، برجام را تایید کرد و آمریکا مشارکت خود را در آن متوقف کرد. این اقدام نقض هر دو (برجام و قطعنامه) است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید نمود: جامعه بین المللی هفته گذشته حق آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه را مردود دانستند. آمریکا نباید برای امتحان بخت خود کوشش کند چرا که تنها به تحقیر دوباره منجر می گردد.

دونالد ترامپ عصر چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در آمریکا که رتبه نخست ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا را دارد، در قالب یک خبر ویژه و فوری اظهار کرد به وزیر خارجه اش دستور داده تحریم های شورای امنیت که به واسطه توافق هسته ای دولت اوباما لغو شده بوده است را باز گردانند.

ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 به طور رسمی از مشارکت در برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه را در قالب تروریسم مالی علیه مردم ایران اعمال کرد.

وی که احتمال می دهد در انتخابات 13 آبان که در ایران روز ملی مبارزه با استکبار هم نام دارد، مغلوب حریف گردد، می کوشد برجام نیمه جان را از بین ببرد تا شرایط را برای دولت بعدی آمریکا سخت تر کند.

به همین دلیل، آدینه گذشته قطعنامه ای را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه داد که با مخالفت اکثریت قریب به اتفاق شورای امنیت روبرو شد.

حال قرار است مایک پمپئو امروز و آدینه به سازمان ملل بیاید تا با اقدامی یکجانبه فرایند چندجانبه را به زعم خود فعال سازد که پیش از این از مخالفت سایرین اطلاع دارد.

پس از شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا هم مجید تخت روانچی در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: کوشش آمریکایی ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در جهان نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراهی نکردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه نمود: در واقع باید گفت دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی گردد نام آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه ها کوشش کردند اما نتیجه آن چنین رایی شد.

تخت روانچی درباره گام بعدی آمریکایی هم گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه 2231 می فرایند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از 2231 ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.

وی توضیح داد: رای امروز نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست روبرو کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین الملل با سوء استفاده از قطعنامه 2231 که می خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5572

به "خبرنگاران پمپئو درخواست مکانیسم ماشه علیه ایران را ارائه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پمپئو درخواست مکانیسم ماشه علیه ایران را ارائه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید