خطرتخریب بیخ گوش نقش برجسته های خانه های قدیمی در بافت تاریخی شیراز

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران : نقش برجسته ها با الهام از بناهای تاریخی تخت جمشید ، نقش رستم و….. دیگر بناهای تاریخی آینه ای از میراث فرهنگ و هنر کشور است .

خطرتخریب بیخ گوش نقش برجسته های خانه های قدیمی در بافت تاریخی شیراز

به گزارش خبرنگاران ، نقش برجسته های سنگی که معمولا در کوههای موجود، در کنار جاده ها و بعلاوه در کنار منابع و سرچشمه های آب به چشم می خورند، همچون یک رسانه مشترک در سراسر تاریخ ایران و در هنر فارسی به شمار می فرایند که از آن ها بیشتر به منظور بیان جلال پادشاهان و بعلاوه تسلط ایرانیان بر خاک ایران زمین استفاده می شده است.

نقش برجسته در ایران حدودا از زمان لولوبی ها رواج پیدا کرد، که از جمله آثار به دست آمده از آن موقع می توان به نقش برجسته های سنگی در ایلام اشاره نمود. کول فرح و اشکفت سلمان در جنوب غربی ایران از جمله نقش برجسته های سنگی اولیه در ایران است؛ که تا زمان آشوری ها هم ادامه داشت. پادشاهان ایرانی معمولا از قدرت و دستاوردهای خود تصاویر نقش برجسته ای بر روی سنگ ها حک می کردند.

کتیبه بیستون :

بیستون ، یک کتیبه نقش برجسته بسیار مهم در تاریخ ایران به شمار می رود، که با استفاده از خط میخی و به سه زبان فارسی باستان، ایلامی و بابلی حجاری شده است.

نقش برجسته نقش رستم

نقش رستم ، از سلسله هخامنشی (500-330 قبل از میلاد) به یادگار مانده است، که شامل چهار مقبره بزرگ می باشد که دارای یک طراحی معماری بسیار بی نظیر و خاص است و شکل این گورستان بسیار ابتکاری و منحصر بفرد است.اولین نقش برجسته کشف شده در ایران مربوط به ایلام است که حدود 1000 سال قبل از میلاد حکاکی شده است.

مالکان و صاحبان منازل قدیمی و بافت قدیم شیراز پای این نقش برجسته ها را به خانه های خود باز کردند.امروزه بافت قدیم و تاریخی شیراز که به عنوان بخشی از هویت ملی و فرهنگی فارس است در حال تخریب و نابودی است.نقش برجسته ها با الهام از بناهای تاریخی تخت جمشید ، نقش رستم و….. دیگر بناهای تاریخی آینه ای از میراث فرهنگ و هنر کشور است .

در ادامه تصاویری ازشاهکاران معماران و هنرمندان کهن ایرانی در خانه های تاریخی را که به وسیله هنرمند خوش ذوق کشور آقای علی ناجی ثبت شده است دیدن می کنیم:

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 14720

به "خطرتخریب بیخ گوش نقش برجسته های خانه های قدیمی در بافت تاریخی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرتخریب بیخ گوش نقش برجسته های خانه های قدیمی در بافت تاریخی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید