خودرو ژیان 73 ساله شد ، تاریخ فراوری قوطی حلبی با هندلینگ عالی در ایران

به گزارش انوار بلاگ، خیلی ها در ایران از سواری با خودرو ژیان لذت برده اند؛ خودرویی جمع و جور با هندلینگ شگفت آور. این محصول سیتروئن 73 ساله شده است. بیایید تاریخ فراوری این قوطی حلبی را در ایران مرور کنیم.

خودرو ژیان 73 ساله شد ، تاریخ فراوری قوطی حلبی با هندلینگ عالی در ایران

خبرنگاران - شاید برای بسیاری از ایرانی ها ژیان یاد آور سریال چاق و لاغر باشد، برای خیلی ها هم خاطره به یاد ماندنی سواری های کودکی، شده ژیان که از سال 70 به بعد در ایران تبدیل به خودرو فقرا شده بود.

زمان ورودش به ایران خودرو اقشار مبه وسیلهی بود که به وسیله شرکت سایپا ما بین سال های 1347 تا 1359 ساخته می شد.

این خودرو به علت مصرف سوخت بسیار پایینش در اصفهان تا همین اواخر مشتریان فراوانی داشت، تعمیر خودرو هم بسیار آسان بود.

علت فراوری ژیان

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن 2CV بوده و 1.9 میلیون دستگاه از آن فراوری شده است. ژیان به وسیله فرانسوی ها و در مقابله با فولکس واگن آلمان ساخته شد و هدف آن فراوری خودرویی متناسب با شهرها و احتیاجهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.

فراوری ژیان از دهه 30 شروع و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه فرایند فراوری آن و عرضه در مدل های گوناگون شد.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس 1948 رونمایی شده است و گفته می گردد تا سال 1990 و فراوری در مدل های مختلف، حدود 5میلیون دستگاه فروش داشته است.

از مدل های آن می توان dyane، 2CV، Ami، Mehari و SM و یک نسخه اِستیشِن با نام Acadiane را نام برد.

این خودرو حتی مدل 4 چرخ متحرک هم داشته است که به نام 2CV Sahara فراوری شده است.

مدل موجود در ایران Dyane است که در دهه 70 میلادی فراوری شد. خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که به دو سیلندر بودن خودرو اشاره دارد.

این خودرو از موتور دو سیلندری که به وسیله هوا خنک می گردد بهره می برد. موتور این خودرو در ابتدا از حجم 435 سی سی برخوردار بود، اما در ادامه فراوری آن حجم موتور به 602 سی سی افزایش یافت که موجب فراوری قدرت و سرعت بیشتر خودرو شد. قدرت موتور این خودرو 30 اسب بخار بود.

مصرف بنزین ژیان حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر است.

جزئیات سیستم تعلیق خودرو ژیان

تعلیقی که در ژیان استفاده شده، نسبت به زمان خود بی نظیر است؛ تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار گرفته است، در واقع نوعی یاری فنر که در طول خودرو قرار می گیرد و هر کدام از میله ها به یکی از چرخ ها متصل می گردد. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.

جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستی) می توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. (به این نوع سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک می گویند). بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها خودرو تا این حد نرم و راحت است.

آمریکایی ها به طعنه آن را tin can (قوطی حلبی - یا بقول ما ایرونیها:- لگن-)، آلمانی ها به آن اردک کوچک، و انگلیسی ها به آن حلزون نامیده اند.

شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر و زیر بنای 20 هزار متر و با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال به وسیله آلفرد آیسه تاسیس شد.

با صدور پروانه تاسیس و معین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال 1345، به صورت رسمی فعالیت شرکت شروع شد. تهیه زمین احداث نخستین سالن فراوری (سالن بدنه و رنگ فعلی)، تهیه و تدارک لوازم مورد احتیاج و ثبت کلمه ژیان، از جمله اقداماتی بود که تا سال 1347، یعنی زمان بهره برداری از شرکت انجام شد.

اولین محصول فراوریی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال(از 1347 تا 1350) تعداد 1035 دستگاه فراوری شد. سپس اتومبیل ژیان ازاین شرکت به بازار عرضه و در سال 1355 طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو 5 هم به فراوریات شرکت افزوده شد.

بعدها در مکانی که ژیان فراوری می شد پراید فراوری شد.

خط فراوری ژیان در ایران فراوری زیان در ایران ژیان، جایزه خریداران شوینده دریا کتاب آزمایش رانندگی سال 1349 با عکس زیان ژیان مجذوب کننده و پرخاطره در سریال چاق و لاغر قوطی کبریت با طرح ژیان سایپا یک دستگاه ژیان پیکاپ مسقف که در غرفه تاریخ سایپا در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو به نمایش در آمد آنتوان آیسه در کنار مهاری F.G یک دستگاه AK در کنار سواحل دریای خزر یک دستگاه سیتروئن سری AK در خط فراوری 2CV Sahara 2CV سیتروئن که از سال 1948 تا 1990 فراوری می شد 2CV سیتروئن که از سال 1948 تا 1990 فراوری می شد حضور خودرو ژیان در مسابقه اتومبیل رانی پاریس - تخت جمشید ژیان های دو شوو شرکت کننده در مسابقات تک نفره 24 ساعته انگلیس آگهی فروش ژیان با امکانات روز همانند استارت دکمه ای به جای هندل محموله ژیان صادراتی به ابوظبی؛ شرکت سیتروئن ایران به وسیله خانواده ارمنی آیسه در ایران تاسییس شد . این شرکت بعدها به سایپا تغییر نام داد.

منبع: شرق

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: بیت ران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10571

به "خودرو ژیان 73 ساله شد ، تاریخ فراوری قوطی حلبی با هندلینگ عالی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو ژیان 73 ساله شد ، تاریخ فراوری قوطی حلبی با هندلینگ عالی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید