درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی و چند پرسش میلیاردی!

به گزارش انوار بلاگ، موضوع درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی چه در قانون بودجه سال 99 و چه در لایحه بودجه 1400 به مسئله ای قابل تامل برای ورزش کشور تبدیل شده است و هیچ جواب تعیین و روشنی نیز از سوی متولیان امر به آن داده نمی گردد!

درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی و چند پرسش میلیاردی!

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، هرچند در لایحه بودجه سال 1399، عنوان شده بود درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی 50 میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت مساوی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم گردد، اما در نهایت پس از تصویب قانون بودجه سال 99 اعلام شد که این درآمد باید به نسبت 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم گردد. در لایحه بودجه سال 1400 نیز برآورد این درآمد به 150 میلیارد تومان افزایش یافت و نسبت 30 به 70 مربوطه ثابت ماند، هرچند در خصوص این لایحه باید منتظر تصویب نهایی از سوی مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون باشیم.

لایحه بودجه 99

در لایحه بودجه 99 آمده بود که به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانه دای کل کشور واریز نمایند. وجوه واریزی به نسبت مساوی از محل ردیف 49-530000 مندرج در جدول شماره (9) این قانون در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای یاری به فدراسیون های مربوطه) و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی 50 میلیارد تومان برآورد شده بود.

قانون بودجه 99

در نهایت اما پس از تصویب لایحه، بر اساس قانون بودجه سال 1399 معین شد که به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف 49-530000 مندرج در جدول شماره (9) این قانون به نسبت سی درصد 30 درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای یاری به فدراسیون های مربوطه) و 70 درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

لایحه 1400

بر اساس لایحه بودجه سال 1400 درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی 150 میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم گردد، این درحالی که در لایحه بودجه سال 99 مبلغ مربوطه به نسبت مساوی 50 درصدی در نظر گرفته شد.

به استناد بند پ ماده 92 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

وجوه واریزی به نسبت مساوی از محل ردیف 49 - 530000 مندرج در جدول شماره 9 این قانون به نسبت 30 درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای یاری به فدراسیون های مربوطه) و 70 درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند(پ) ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی 150 میلیارد تومان برآورد شده است که باید منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ماند.

چند پرسش

با توجه به اینکه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه سال 99 معادل 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از این میزان 30 درصد به وزارت ورزش و جوانان و 70 درصد به سازمان صدا و سیما اختصاص می یابد، بنابراین سهم وزارت ورزش معادل 15 میلیارد تومان خواهد بود. اولین مسئله ای که وجود دارد این است که از ابتدای امسال تا کنون یعنی پس از گذشت حدود 9 ماه، چه میزان از رقم 15 میلیارد تومانی اختصاص یافته، محقق و به حساب وزارت ورزش واریز شده است؟ موضوعی که تا کنون در خصوص آن توضیحی داده نشده است.

- دومین پرسش این است که به چه علت سهم برابر و 50 درصدی در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما از محل درآمدهای تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در لایحه بودجه سال 99 به سهم 30 در مقابل 70 درصدی در قانون بودجه سال 99 تغییر پیدا کرد و لایحه بودجه سال 1400 نیز بر همین منوال نگاشته شده است؟

- دیگر پرسشی که وجود دارد مربوط به سهم فدراسیون ها یا همان رشته های ورزشی مختلف است، اینکه مبنای تقسیم بندی انجام شده چیست و به هر یک از فدراسیون ها چه میزان تخصیص می یابد؟ به طور مثال سهم فوتبال، کشتی، بسکتبال، والیبال و سایر رشته های ورزشی از این درآمدها چگونه تقسیم بندی می گردد؟ مسئله ای که تا کنون در ارتباط با آن شفاف سازی صورت نگرفته است و معین نیست نحوه توزیع درآمدها چگونه خواهد بود.

- دیگر نکته بسیار مهم در خصوص میزان درآمدهای واقعی سازمان صدا و سیما از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی است، اینکه به صورت سالانه و در یک سال مالی، سازمان صدا و سیما چه میزان پول از این جهت کسب می نماید؟ این درآمد مالی در سال 98 چقدر بوده است؟ در سال 99 چه میزان خواهد بود؟

مسئله ای که تا کنون در خصوص آن هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفته است و مبلغ واقعی بدست آمده از سوی صدا و سیما در این رابطه در هیچ سالی معین نیست.

با توجه به اینکه میزان درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در لایحه بودجه سال 1400 از 50 به 150 میلیارد افزایش پیدا نموده است و در صورت تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی سهم وزارت ورزش و جوانان از 15 به 45 میلیارد تومان افزایش یافته می باید، در ابتدای امر پرداخت این مبالغ به وزارت ورزش در زمان مناسب با توجه به گرفتاری های مالی و چالش های مالی فدراسیون های ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین در شرایطی که پرداخت های مالی مربوط به تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی به سازمان صدا و سیما به روز بوده، باید پرداخت مطالب ورزش کشور نیز به صورت مستمر و به روز انجام گردد.

موضوع دیگری که به طور حتم باید از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد این است که برآورد درآمدها حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید بر اساس واقعیت در نظر گرفته گردد تا اینگونه بتوان سهم واقعی ورزش کشور را پرداخت کرد، اینکه آیا رقم واقعی به دست آمده از این جهت در سال 99 معادل 50 و در سال 1400 معادل 150 میلیارد تومان است؟ مسئله ای که نیازمند تامل و واکاوی هرچه بیشتر است و باید در این زمینه تدابیر لازم در راستای پرداخت واقعی حقوق هر یک از بخش ها اندیشیده گردد چرا که ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری با بحران مالی روبرو است و اگر نتواند درآمدهای لازم را از این طریق نیز به دست آورد، جهت چالش برانگیزی را در آینده تجربه خواهد نمود؛ جهتی که به فروپاشی فعالیت های بخش خصوصی در این وادی منجر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6919

به "درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی و چند پرسش میلیاردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی و چند پرسش میلیاردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید