دولت نو مرزبانی سایبری را جدی بگیرد، مواجهه با فناوری های آینده

به گزارش انوار بلاگ، حسین زیبنده، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در مصاحبه با خبرنگاران بر ضرورت پرداختن به موضوع حکمرانی فضای مجازی به وسیله دولت سیزدهم تاکید نمود و گفت: ایفای نقش تنظیم گری درست و مناسب دولت در حوزه فضای مجازی یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه گردد.

دولت نو مرزبانی سایبری را جدی بگیرد، مواجهه با فناوری های آینده

وی گفت: دولت نباید به اسم تصدی گر و یا به اسم سیاستگذار در عرصه فضای مجازی وارد گردد. باید توجه داشت که سیاستگذاری فضای مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است و تصدی گری هم بر عهده دستگاه های عملیاتی و اجرایی تر و هم بخش خصوصی است. در این بین دولت باید نقش تنظیم گری و ارائه خدمات عمومی در حوزه فضای مجازی را بر عهده بگیرد و به خوبی از ایفای این نقش بربیاید.

معین مرز در فضای مجازی باید تعیین گردد

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه حضور فعالانه و معین کننده دولت در عرصه بین المللی فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است که احتیاج به مواجهه فعالانه کشور دارد، اعلام کرد: در عرصه سیاسی مسأله ای که در حوزه فضای مجازی باید به آن توجه گردد، بحث معین تکلیف مرز در فضای مجازی است و بعد از آن باید برای مرزبانی سایبری تمهیداتی صورت گیرد. این دو مورد باید مدنظر دولت نو قرار داشته باشد.

زیبنده با اشاره به اینکه حرکت برای معین مرز در فضای مجازی باید از گذاشتن مرز روی گیت ها شروع گردد و به سمت معین مرز بر اساس فناوری اطلاعات و شکل گیری ایده های نو پیش رود، ادامه داد: برای مثال یکی از این ایده های نو، این است که برخی از کشورها مرز را بر کلان داده ها می گذارند. در واقع در روندهای نو، حرکت از سمت معین مرز بر اساس فناوری ارتباطات به سمت معین مرز بر اساس فناوری اطلاعات صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در پی معین مرز کشور در حوزه فضای مجازی، تعریف استقلال و هویت ملی هم در فضای مجازی معنا پیدا می نماید، گفت: در این سال ها به این مفاهیم هم جفای زیادی شده است. مفهوم استقلال فضای مجازی با رویکرد جوسازی رسانه ای و دوگانه سازی های سیاسی به معنای منزوی شدن در فضای مجازی تعبیر شده است که این جفایی در معنا و تعریف استقلال در فضای مجازی است.

دولت سیزدهم به حکمرانی پلتفرم ها توجه کند

دانشجوی دکتری حکمرانی فضای مجازی با اشاره به نکته بعدی که در عرصه سیاسی فضای مجازی، دولت نو باید به آن توجه کند، گفت: موضوع حکمرانی پلتفرم ها باید مورد توجه قرار گیرد. باید تکلیف پلتفرم های بین المللی و پلتفرم هایی که اساساً در این دنیا پلتفرمی، در کشور ما در حال توسعه هستند، تعیین گردد.

وی ادامه داد: باید معین تکلیف گردد که ارتباط ما با آن پلتفرم ها چگونه است و چگونگی مواجهه ما با این پلتفرم ها نکته مهمی است که باید در برنامه های دولت نو برای حکمرانی فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر فضای مجازی اعلام کرد: در عرصه حکمرانی فضای مجازی نکته مهم دیگر، تعیین شدن مرز حوزه های عمومی و خصوصی و تمایز این حوزه ها از همدیگر است. به عبارت دیگر، دایره خصوصی سازی در حوزه فضای مجازی باید در حاکمیت تعیین گردد. آن قسمت هایی که حاکمیت باید به صورت دولتی حضور داشته باشد شناسایی شده و مواردی که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد هم تعیین گردد.

وی ادامه داد: به اسم مثال خدماتی همانند احراز هویت دیجیتال، در حال حاضر به سمت خصوصی سازی شدن جلو می رود که باید در خصوص آنها فکر گردد و سیاستگذاری صورت گیرد. باید ببینیم کدام یک از این خدمات قابلیت ارائه عمومی را دارد و کدام یک می تواند خصوصی گردد.

زیبنده با اشاره به انتظارات از دولت سیزدهم برای پیاده سازی زیرساخت های حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: انواع زیرساخت هایی که باید در نظام حکمرانی فضای مجازی کشور پیاده سازی گردد، نه فقط دولت، بلکه کل نظام حکمرانی فضای مجازی را در بر می گیرد که شامل یک سری زیرساخت های سیاستگذارانه، زیرساخت های قانونی و هم زیرساخت های فنی و اجرایی و اداری می گردد.

لزوم مواجهه فعالانه با فناوری های آینده

وی با اشاره به مطالبات مدنظر از وزارت ارتباطات در دولت نو، تاکید نمود: صندلی وزارت ارتباطات در تأمین زیرساخت های فنی و تا میزان ای ایجاد زیرساخت های قانونی است که در زمینه زیرساخت های قانونی دولت می تواند به وسیله ارائه لایحه، برخی از این زیرساخت های قانونی را تأمین کند. اما دولت شأن قانون گذاری ندارد و نباید انتظار قانون گذاری از آن را داشت.

پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اما وزارت ارتباطات به صورت کامل مسئول پیاده سازی و تحقق زیرساخت های فنی است که باید نسبت به این تکلیف، مطالبه صورت بگیرد.

وی گفت: توجه به فناوری های نوین و آینده پژوهی برای برنامه ریزی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات اولویت دیگری است که باید مدنظر دولت نو قرار گیرد. توجه به فناوری هایی مثل اینترنت اشیا که آینده ارتباطات را متحول می نماید و آینده پژوهی برای فناوری های نوینی مثل هوش مصنوعی، رایانش ابری و بلاکچین باید حتماً به وسیله وزارت ارتباطات دولت نو انجام و مدنظر قرار گیرد و برای آنها مواجهه ای طراحی گردد.

زیبنده تاکید نمود: در این زمینه مواجهه فعالانه با این فناوری های نو و ایجاد زیرساخت های شکل گیری این فناوری ها احساس می گردد و وزارت ارتباطات باید به سمت طراحی و تأمین زیرساخت های لازم و متناسب برای مواجهه با این فناوری ها برود.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10376

به "دولت نو مرزبانی سایبری را جدی بگیرد، مواجهه با فناوری های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت نو مرزبانی سایبری را جدی بگیرد، مواجهه با فناوری های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید