رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه

به گزارش انوار بلاگ، جدیدترین گزارش طرح شامخ (شاخص مدیران خرید) حاکی از بهبود شرایط خرده فروشی و رشد 12.05 درصدی شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذر ماه است.

رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه

به گزارش خبرنگاران، معاونت مالی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که شامخ نامیده می گردد را منتشر می نماید که بر اساس جدیدترین گزارش، عدد شامخ آذر سال جاری، 45.12 شد که نشان دهنده بهبود شرایط بخش خرده فروشی در آذر نسبت به آبان ماه است که عدد شامخ کل آن 35.71 بود. البته با توجه به اینکه عدد شامخ کل پایین تر از عدد 50، به معنی رکود است، بهبود شرایط خرده فروشی نسبت به ماه آبان، به معنای خروج از رکود نیست.

در این میان شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی معادل 59.36 در آذر، بیشترین میزان شاخص ها در بین پنج مولفه اصلی شامخ بوده است. شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد احتیاج نسبت به ماه قبل کاهش 11.9 درصدی داشته و به تبع آن شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آذرماه نسبت به ماه قبل رشد 12.05 درصدی داشته است.

طبق آنالیز های صورت گرفته، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه گذشته رشد 67.53 درصدی داشته و به همین صورت میزان فروش کالا و خدمات در داخل کشور هم حدود 12 درصد رشد مثبت داشته است. از سوی دیگر صادرات کالا و خدمات هم نسبت به ماه قبل با افزایش حدود 31 درصدی همراه بوده است.

بر اساس تحلیل اتاق اصناف ایران از این گزارش فرایندهای مثبت یاد شده با توجه به افزایش کم قیمت حامل های انرژی، سبب شده تا محصولات بیشتری از موجودی انبارها، سفارش گرفته گردد که همین امر سبب کاهش شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده گشته است. به همین دلیل شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به میزان 9.26 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، افزایش میزان فروش باعث می گردد تا احتیاج به پرسنل و نیروی کار بیشتری احساس گردد که این امر در ماه مورد مطالعه با افزایش حدود 60 درصدی شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی مشاهده می گردد.

با توجه به تغییرات شاخص ها و فرایند نسبتاً مثبت آنها، میزان امیدواری واحدهای صنفی نسبت به بهبود اوضاع با افزایش حدود 45 درصدی شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده نسبت به ماه قبل، رشد مثبتی را به همراه داشته است.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد احتیاج فعالان مالی، سرمایه گذاران و همچنین برنامه ریزان کشور در خصوص شرایط رونق و رکود را بیان می نماید. این شاخص به وسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های مالی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان فراوری و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در خصوص شرایط متغیرهای مهمی از قبیل مقدار فراوری، سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه و میزان استخدام شرکت در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می گردد. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از 40 کشور جهان به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می نمایند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8119

به "رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد فروش کالا و خدمات در آذرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید