رشد کبد کمکی در بدن خوک ها!

به گزارش انوار بلاگ، محققان دانشگاه پیتسبورگ در مطالعه اخیرشان نشان داده اند که حیوانات بزرگی که دارای کبد کمکی هستند می توانند به وسیله هپاتوسیت خود عضو جدیدی در غدد لنفاوی خود پرورش دهند.

رشد کبد کمکی در بدن خوک ها!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک اکسپلوریست، هپاتوسیت سلول اصلی بافت پارانشیمی کبد است. هپاتوسیت ها 55 تا 65 درصد از جرم کبد را تشکیل می دهند. علاوه بر این هپاتوسیت ها ترمیم نماینده های طبیعی هستند که در غدد لنفاوی تکثیر می شوند.

هپاتوسیت(Hepatocyte) به سلول های اصلی بافت کبد گفته می شوند. محققان دانشگاه پیتسبورگ در مطالعه اخیرشان نشان داده اند که حیوانات عظیمی که دارای کبد کمکی هستند می توانند به وسیله هپاتوسیت خود عضو جدیدی در غدد لنفاوی خود پرورش دهند. در انجام این کار موقعیت مکانی نقش اساسی دارد. اگر هپاتوسیت ها در جای مناسب قرار بگیرند و احتیاج به عملکرد کبد وجود داشته باشد آنها در غدد لنفاوی یک کبد کمکی تشکیل می دهند. معمولاً سلول های کبدی قابلیت بازسازی مجدد خود را دارند اما برای احیا و بازسازی، آنها به یک محیط سالم و تغذیه ای احتیاج دارند. با این حال در بیماری کبدی مرحله پایانی، کبد به بافت اسکار متصل می گردد و این موضوع بازگشت سلول ها را سخت تر می نماید .

دکتر اریک لاگاس(Eric Lagasse)استادیار آسیب شناسی دانشگاه پیتسبورگ گفت: کبد دارای پتانسیلی برای فراوری مجدد است. هپاتوسیت ها سعی می نمایند کبد اصلی خود را ترمیم نمایند اما نمی توانند و می میرند.

تقریباً یک دهه پیش، لاگاس و همکارانش متوجه شدند که تزریق سلول های کبدی به غدد لنفاوی موش به ایجاد کبد کمکی منجر می گردد که جای کبد ناقص ناشی از ژنتیک حیوانات را می گیرد. اما موش ها کوچک هستند. لاگاس و همکارانش احتیاج داشتند تا نشان دهند که یک حیوان عظیم می تواند برای غلبه بر بیماری کبدی، توده معنی داری از بافت ثانویه کبد را در بدنش رشد دهد. محققان برای تقلید از بیماری کبد انسان در خوک ها، جریان منبع اصلی خون از کبد را تغییر دادند و در همان زمان، آنها یک تکه از بافت کبد سالم را برداشتند و هپاتوسیت ها را استخراج کردند. آن سلول های کبدی سپس به غدد لنفاوی شکمی همان حیوان تزریق شدند. محققان شاهد ترمیم عملکرد کبد در همه شش خوک مورد آزمایش قرار گرفته طی این آزمایش بودند و آنالیز دقیق غدد لنفاوی آنها نشان داد نه تنها هپاتوسیت ها بلکه شبکه ای از مجاری صفراوی و عروقی بطور خودبخود در بین سلول های کبدی پیوندی تشکیل شده بودند. هنگامی که میزان جراحت بافت آسیب دیده در کبد اصلی حیوانات شدیدتر شد، کبدهای کمکی عظیمتر شدند و این نشان می دهد که بدن حیوانات به جای فرار از رشد باعث حفظ هماهنگی توده کبد می گردد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5734

به "رشد کبد کمکی در بدن خوک ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد کبد کمکی در بدن خوک ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید