رییس سازمان حفاظت محیط زیست: در حفظ محیط زیست اهمال کرده ایم

به گزارش انوار بلاگ، عیسی کلانتری روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از واحد تصفیه پساب و امحاء گازهای آلاینده شرکت پتروشیمی تبریز، اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و مال این دولت یا آن دولت نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست: در حفظ محیط زیست اهمال کرده ایم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،وی با بیان اینکه در استقرار صنایع بزرگ و جانمایی آنها در کلانشهرها محاسبه درست انجام نشده است، اضافه کرد: به عنوان مثال در دو کلانشهر اصفهان و تبریز که بادها همیشه از غرب به شرق می وزد، صنایع آلاینده نیز درست در غرب تاسیس شده اند.

کلانتری گفت: علت آلایندگی تبریز این است که اصول اولیه محیط زیست را در استقرار صنایع رعایت نکرده اند و تمام آلایندگی ها وارد شهر می شود و ما مجبور به هزینه های گزاف برای رفع آلایندگی هستیم.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در استقرار صنایع برای کلان شهرها در نظر نگرفتن فاصله آنها از تمرکز جمعیتی است؛ به دلیل حمل و نقل آسان و رفت و آمد سریع کارگران به محیط کار، فاصله محل صنایع بزرگ و آلاینده با مکان های ساکن جمعیت رعایت نشده است و ما امروز گرفتار معضل آلایندگی در کلانشهرها هستیم.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تاثیر آلایندگی ها بر افزایش مرگ و میر کرونا گفت: طبق تحقیقات دانشگاه های آمریکا، به ازای یک واحد افزایش ذرات پی ام، هشت درصد بیماران کرونا بیشتر می میرند.

وی با اشاره به افزایش تمرکز خودروها و صنایع در شهرها اظهار کرد: امروزه مصرف گازوئیل و مازوت به دلیل تردد کامیون های بالای 50 سال در شهرها و استقرار صنایع افزایش یافته است که بزرگ ترین آلایندگی شهرها هستند و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، توان نوسازی خودروهای دیزلی با سرعت بیشتر را نداریم.

کلانتری گفت: فقط در تهران در فصل پاییز 60 درصد آلایندگی ها مربوط به خودروهای دیزلی و 20 درصد مربوط به سوخت نیروگاه ها است.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی تبریز اولین کارخانه ای است که آلایندگی ندارد و اگر شرایط امروز پایدار باشد می تواند به عنوان شرکت سبز ثبت شود، اضافه کرد: امیدوارم بقیه صنایع آلاینده نیز از این سیاست پتروشیمی تبریز پیروی کنند تا شهرها از آلودگی پاک شود.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بیش از 100 میلیارد دلار برای عسلویه هزینه شده است که به خاطر صرفه جویی 2 میلیارد دلاری امروز منطقه قابل سکونت نیست، گفت: متاسفانه در قانون بودجه پیش بینی نادرست شده است که صنایع آلاینده را جریمه کرده و پولش را به شهرداری بدهیم، در حالی که پول جریمه صنایع آلاینده باید صرف رفع آلایندگی همان کارخانه ها و شهرها شود.

کلانتری با اشاره به اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، این طرح را یکی از بزرگ ترین و ماندگارترین طرح زیست محیطی گفت و گفت: در سال 1394 یک دهم واحد فشار خون مردم تبریز به خاطر غبارهای نمکی بالا رفت و اگر این گونه پیش می رفت باید تبریز تخلیه می شد.

پروژه پوشش گذاری واحد تصفیه پساب و امحاء گازهای آلاینده به عنوان اولین سیستم تصفیه خانه کاملا بسته کشور با هزینه بیش از 2 میلیون یورو در شرکت پتروشیمی تبریز با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به بهره برداری رسید.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 6712

به "رییس سازمان حفاظت محیط زیست: در حفظ محیط زیست اهمال کرده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس سازمان حفاظت محیط زیست: در حفظ محیط زیست اهمال کرده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید