زرنگ بازی آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، ارزش خطر کردن و تضعیف حق وتو را ندارد

به گزارش انوار بلاگ، سازوکار بازگشت تحریم های ایران ارزش خطر نداشته و می تواند حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را که در راستای منافع آمریکا در سازمان ملل است، تضعیف کند.

زرنگ بازی آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، ارزش خطر کردن و تضعیف حق وتو را ندارد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: توافق شماره 2 با ایران ممکن است در دولت بایدن یا حتی در دوره دوم ترامپ حاصل گردد و ترامپ قاطعانه پیش بینی نموده که طی چهار هفته می تواند به یک توافق با ایران برسد.

توافق هسته ای با ایران که در سال 2015 حاصل شد اشتباهات سنگین زیادی داشته که سرانجام تحریم تسلیحاتی ایران در سال 2020 یکی از این اشتباهات بوده است.

هیچ دلیلی جز اشتیاق اوباما برای دستیابی به یک توافق نمی تواند چنین امتیازدهی را توجیه کند. روز آدینه نیز دولت ترامپ کوشش کرد تا تحریم شورای امنیت را تمدید کند، اما به طور ویرانگری باخت. رای ها 2-2 با 11 رای ممتنع بود. روسیه و چین رای منفی دادند. تایید این قطعنامه نیازمند 9 رای مثبت بدون هیچگونه رای وتو بوده است.

دولت تهدید کرد در صورتی که تمدید شکست بخورد، مکانیزم بازگشت تحریم ها برای بازگرداندن تمامی تحریم های تعلیق شده را رقم خواهد زد.

دولت ترامپ میخواهد با استناد به پاراگراف یازدهم قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تحریم ها علیه ایران را بازگرداند. حامیان توافق استدلال نموده اند که واشنگتن از توافق خارج شده و نمی تواند از این بندر برای بازگرداندن تحریم ها استفاده کند. آن ها حق دارند. این خیلی زرنگ بازی است که ما بگوییم برای هدفی که ما می خواهیم به عنوان عضوی از توافق به شمار می آییم، اما برای چیز های دیگر، ما عضو آن نیستیم. این به تنهایی دلیل کافی است که نتوان فرایند بازگشت تحریم ها را کلید زد.

کوشش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها به یاری سازوکار مذکور باعث تضعیف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل می گردد و این آسیب دائمی خواهد بود.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5520

به "زرنگ بازی آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، ارزش خطر کردن و تضعیف حق وتو را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرنگ بازی آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، ارزش خطر کردن و تضعیف حق وتو را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید