موج سواری روی بورس

به گزارش انوار بلاگ، براساس آخرین آماری که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) ارائه داده، در سه ماهه بهار امسال دولت در مجموع سه هزار و 348 میلیارد تومان درآمد مالیاتی از معاملات سهام در بورس و فرابورس کشور داشته که این میزان هفت درصد از کل درآمد مالیاتی معاملات سهام در سال 1398 بیشتر بوده و نزدیک به 11 برابر درآمد مالیاتی کل سال 1397 است.

موج سواری روی بورس

شرق در ادامه نوشت: بر این اساس، درآمد اقتصادیاتی دولت از این معاملات با رشد 90درصدی از 331 میلیارد تومان در سال 97 به سه هزار و 315 میلیارد تومان در پایان سال 1398 رسیده بود که این میزان در امسال نیز در حال تجربه یک رشد اساسی چشمگیر است؛ به طوری که آمار ها نشان می دهد در سه ماهه بهار امسال دولت در مجموع سه هزار و 348 میلیارد تومان درآمد اقتصادیاتی از معاملات سهام داشته که این میزان هفت درصد هم از کل درآمد اقتصادیاتی معاملات سهام در سال 1398 بیشتر بوده و نزدیک به 11 برابر درآمد اقتصادیاتی کل سال 1397 است.

براساس این گزارش، در قیاس ماهانه نیز درآمد اقتصادیاتی دولت در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب حدود 722 میلیارد تومان، هزارو 648 میلیارد تومان و هزارو 177 میلیارد تومان است که هر کدام از آن ها بین 60 تا 80 برابر درآمد اقتصادیاتی دولت از معاملات سهام در ماه های مختلف سال 1397 است. شایان ذکر است با درنظرگرفتن میانگین سه ماهه بهار، به نظر می رسد اگر تا پایان امسال بورس دچار مسائل جدی نگردد، دولت امسال حدود 14هزار میلیارد تومان درآمد اقتصادیاتی از معاملات سهام به دست خواهد آورد که این میزان بیش از چهار برابر رقم درآمد اقتصادیاتی دولت از معاملات سهام در سال 1398 خواهد بود.

کارشناسان اعلام نموده اند که برآورد درآمد اقتصادیاتی در شش ماهه امسال تا 10 هزار میلیارد تومان است. با این اوصاف و با شرط تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاری، احتمالا درآمد اقتصادیاتی دولت از بازار سرمایه، بیش از برآوردی است که سمات ارائه داده است.

برآورد درآمد اقتصادیاتی 10 هزار میلیاردی در 6 ماه

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، در پاسخ به این پرسش که دریافت این میزان اقتصادیات تا چه اندازه می تواند کمک رسان دولت در شرایط کسری شدید بودجه باشد، می گوید: درآمد اقتصادیاتی 3.5 هزار میلیارد تومانی دولت در سه ماهه بهار امسال دولت، اکنون که تقریبا به شش ماه از سال می گذرد، طبق برآورد ها به نزدیک 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این اقتصاددان در ادامه می گوید: 10 هزار میلیارد تومان رقم قابل توجهی است و اگر درآمد اقتصادیاتی به همین ترتیب تا پایان سال ادامه پیدا کند، می تواند بخشی از کسری بودجه دولت ناشی از حذف درآمد های نفتی کشور را پوشش دهد. البته باید دید بازار سرمایه با همین شتاب که در ماه های اخیر داشته، ادامه پیدا کند و نقدینگی را از بازار جذب کند.

او با اشاره به اینکه در پنج ماهه اخیر، صد هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شد، می گوید: منطقا مردم با این نقدینگی وارد بازار شده و سهم خریداری می نمایند و پس از مدتی به فروش سهام روی می آورند که روی این فروش، درصدی درآمد اقتصادیاتی از رقم فروش کاسته و به درآمد سازمان اقتصادیاتی کشور افزوده می گردد.

شقاقی شهری در واکنش به این پرسش که آیا دریافت این میزان اقتصادیات می تواند سهام داران را از سرمایه گذاری از بازار سرمایه ناامید کند، تصریح می نماید: این درآمد ناشی از دریافت اقتصادیات از معاملات سهام در بورس اوراق بهادار است و فروشنده در حال پرداخت اقتصادیات است، بنابراین سهام داران روی فروش هر سهم خود، در حدود یک صدم درصد، اقتصادیات پرداخت می نمایند. این اقتصادیات عملا روی فروش همه دارایی ها اعمال می گردد و لزوما به بازار سرمایه محدود نمی گردد.

به گفته او، هرچقدر بازار سرمایه توسعه پیدا کند، می تواند محل مطمئنی برای درآمد های پایدار اقتصادیاتی برای دولت باشد.

بهره گیری دولت از بازار سرمایه

محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی، نیز دراین باره می گوید: در ماه های ابتدایی سال تا همین یک ماه پیش، بازار سرمایه با شتاب بسیار بالایی، افزایش یافت و این مسئله مطرح شد که سهم کارمزد دولت از معاملات بورس رقمی میلیاردی و قابل توجه است. فیاضی می افزاید: در شرایط عادی هرچقدر دولت بتواند شفافیت ایجاد نموده و از فعالیت های اقتصادی، درآمد اقتصادیاتی دریافت کند، اتفاق خوبی است، اما باید بتواند این شفافیت را به تمامی بخش های اقتصادی تسری دهد و از بنگاه های عظیم مقیاس یا فعالیت های سوداگرانه اقتصادیات دریافت کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: وقتی مسئله بغرنج می گردد که دولت فقط در شرایطی که در مضیقه اقتصادی قرار می گیرد، اقدام به دریافت اقتصادیات می نماید که این شائبه را ایجاد می نماید که دولت در حال موج سواری بر شاخص های بازار سرمایه است و به وسیله حمایت از بورس، بدهی خود به بعضی سازمان ها مانند سازمان تأمین اجتماعی را به بازار سرمایه احاله می دهد.

به گفته او، این اتهام به دولت وارد است که در حال موج سواری بر امواج خروشان بورس در شرایط مضیقه اقتصادی است که عمدتا به سهام داران خرد ضربه وارد می نماید. به ویژه در شرایطی که بازار سرمایه دچار نوسان یا افت می گردد. فیاضی تصریح می نماید: بسکمک از نهاد ها و بنیاد ها وجود دارند که از پرداخت اقتصادیات معاف اند و عملا چیزی وارد خزانه دولت نمی گردد. اگر دولت و مجلس اتفاق نظر داشته باشند، می توانند از این بخش مهم اقتصادی اقتصادیات دریافت نمایند، زیرا ظرفیت قانونی آن (شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا) نیز وجود داشت که می توانستند از این طریق، موانع قانونی آن را نیز رفع نمایند، اما چنین نکردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دریافت اقتصادیات از فعالیت های سوداگرانه مطلوب است، می گوید: با این حال، یک نکته در این میان مغفول می ماند. عایدی ای که در بازار های مختلف ایجاد می گردد، خود معلول علت اساسی تورم است. درواقع مسبب واقعی وقوع این شرایط و فعالیت های سوداگرانه، تورم است که بستر اصلی آن از سوی دولت ایجاد شده است. حال در چنین شرایطی دولت سوار بر موج شده و اقدام به دریافت اقتصادیات از این فعالیت ها می نماید که این اقدام، از اساس زیر سؤال است؛ بنابراین انتقاد اصلی بازهم متوجه دولت است که چنین بستری را برای سوداگری فراهم می نماید و جلوی کاهش ارزش پول ملی و حفظ قدرت خرید مردم را نمی گیرد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 5876

به "موج سواری روی بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج سواری روی بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید