نتایج تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت

به گزارش انوار بلاگ، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره اهمیت برند ملی گردشگری که آیین نامه اجرایی آن روز گذشته 12 خردادماه 1400 در هیئت وزیران تصویب شد، اعلام کرد: برند ملی گردشگری ایران از سال 98 بر پایه روش علمی و با مشارکت ذینفعان و فعالان حوزه گردشگری همچنین صاحب نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و ثبت شد. با این اقدامایران برای اولین بار دارای برند ملی گردشگری شد.

نتایج تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت

سیمرغی که نشان از ایرانی باشکوه دارد

تیموری با بیان اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و ارائه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار نهاده شد، اضافه کرد: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه های متعدد گردشگری بود، که پس از آنالیز های عمیق و برگزاری جلسات اتاق فکر، همراه با صاحبنظران حوزه های مرتبط، سیمرغ به عنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience به عنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اقدامات اجرا شده پس از رونمایی از نشان و شعار برند ملی گردشگری بیان نمود: طی این مدت بخشنامه استفاده از برند ملی گردشگری در تمامی محصولات، جاذبه ها، تولیدات و نظام بصری توسط دکتر مونسان به زیرمجموعه های تابعه ابلاغ شد. همچنین پس از ثبت برند در اقلام تبلیغاتی ایران علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در مکاتبات و عرضه اقلام تبلیغاتی در رویدادهای داخلی و بین المللی، از آن استفاده می نمایند.

تیموری توضیح داد: معرفی به سازمان جهانی گردشگری و ثبت آن در وب سایت رسمی سازمان جهانی از دیگر اقدامات اجرا شده است. همچنین در فازهای بعدی این پرژوه، اقدامات ترویجی و تبلیغی خود را در زمینه گردشگری در سطح بین المللی عرضه خواهیم کرد.

استقرار نظام برندینگ به وسیله استانداردسازی مقاصد و مصادیق تاسیسات گردشگری کشور اقدامی است که به گفته معاون گردشگری در آینده ای نزدیک صورت می گیرد.

او با اشاره به اهمیت داشتن این نشان ملی برای گردشگری کشور، توضیح داد: امروزه کشورهای مختلف با برنامه های منسجم به فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی می پردازند و با سرمایه گذاری در ساخت برند ملی گردشگری برای ایجاد تصویری مثبت و برندی قدرتمند کوشش می نمایند تا بتوانند از آن به عنوان ابزاری کارآمد برای ورود به بازارجهانی بهره بگیرند.

تیموری در ادامه به پتانسیل های غنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در راستای ایجاد تصویری مثبت در اذهان جهانی ضروری ست که اقدامات موثر و جدی انجام گردد، زیرا چنین تصویر مثبتی می تواند تاثیر قابلتوجهی بر رونق مالی، جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و به تبع آن افزایش توان اشتغالزایی کشورداشته باشد.

ضرورت تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت چیست؟

او توجه به برندینگ گردشگری در کشور را یکی از مهمترین اقدامات برای تصویرسازی مثبت در جوامع بین الملل برشمرد و گفت: به دلیل ذات چندبعدی و چندکارکردی گردشگری، برای حداکثرسازی مشارکت ذی نفعان اصلی یک ساختار قوی، یکپارچه و منسجم برای ساخت، مدیریت و ارائه برند ملی گردشگری ایران احتیاج بود. در راستای استقرار چارچوب حقوقی و قانونی برای حمایت، حفاظت و راهبری برند ملی گردشگری احتیاج به تصویب این آیین نامه در هیئت دولت به عنوان بالاترین صندلی حقوقی و اجرایی کشور بود که این مهم انجام شد.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت این اتفاق، توضیح داد: پیش بینی اعتبارات بودجه ای برای دریافت همکاری های مشورتی و تصمیمات اجرایی سایر دستگاه ها، ضرورت تغییر نکردن برنامه ها و فرآیندهای توسعه برند ملی گردشگری با تغییرات مدیریتی کلان، تدوین ضوابط قانونی اعطای مجوزها و مشوق های حمایتی که فراتر از اختیارات دستگاه ها باشد، تبیین نقش و مسئولیت های دستگاه ها در ارتباط با توسعه برند ملی گردشگری همچنین لزوم دریافت گزارش ها و اقدامات اجرا شده در بازه های زمانی معین، ترویج مشارکتی، جریان سازی و جاری سازی برند ملی گردشگری در کشور از جمله کارکردهای تصویب این مصوبه توسط هیئت دولت هستند.

اهمیت همکاری سایر دستگاه ها در تهیه و اجرای برنامه عملیاتی

تیموری در ادامه همکاری دستگاه های ذیربط را مهم ترین بند این آیین نامه مطرح نمود و گفت: برای ترویج و نهادینه سازی برند ملی گردشگری باید یک برنامه عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاه های اجرایی تهیه گردد و در این زمینه دستگاه های اجرایی موظفند اعتبارات مورد احتیاج خود را در بودجه سالانه پیش بینی نمایند.

میراث آریا

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9702

به "نتایج تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج تصویب آیین نامه اجرایی برند ملی گردشگری در هیئت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید