هشدار سازمان ملل در خصوص تغییرات اقلیمی

به گزارش انوار بلاگ، نمایندگان سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی روز دوشنبه خطاب به جامعه جهانی هشدار دادند که گرمایش زمین به طرز خطرناکی از کنترل خارج می گردد و بی شک بشر را باید بابت این مساله مقصر و مسئول دانست.

هشدار سازمان ملل در خصوص تغییرات اقلیمی

به گزارش خبرنگاران، گروهی از کارشناسان بین دولتی سازمان ملل تحت اسم هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی هشدار داد که سطح انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر به حدی بالاست که اختلالات آب و هوایی را برای چند دهه، اگر نگوییم چند قرن تضمین می نماید.

به عبارت دیگر، امواج گرمای مرگبار، طوفان های شدید و دیگر شرایط جوی که در حال حاضر اتفاق می افتد، شدیدتر خواهد شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این گزارش را علامتی هشداردهنده برای بشریت دانست و گفت: زنگ های هشدار، گوشخراش است.

وی اضافه کرد: این گزارش باید زنگ خطری برای انتشار سوخت های فسیلی و زغال سنگ باشد، قبل از آنکه سیاره ما را نابود نمایند.

گزارش هیات بین دولتی درمورد تغییرات اقلیمی که مبتنی بر بیش از 14 هزار مطالعات علمی است، تصویر جامع و مبسوطی از نحوه اخطار تغییرات اقلیمی به دنیا طبیعی و آنچه می تواند در پیش باشد، ارائه می دهد.

طبق این گزارش، چنانچه اقدامی فوری و در مقیاسی وسیع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گرفته نگردد، میانه دمای هوا در دنیا طی 20 سال احتمالا به 1.5 درجه سانتیگراد می رسد یا از آن عبور می نماید.

وعده های داده شده در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای آغاز کاهش سطح انتشار این گازها به مقدار کافی نیست.

دولت ها و کنشگران به این یافته ها با دیدی هشدارآمیز واکنش نشان داده اند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرد که این گزارش زنگ بیداری برای دنیا جهت اقدام فوری را به صدا درآورد.

این گزارش می گوید که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های بشر، میانه دمای دنیای را 1.1 درجه سانتیگراد نسبت به میانه قبل از صنعتی شدن افزایش داده و این مقدار را 0.5 درجه سانتیگراد دیگر افزایش می دهد بدون آنکه اثر آلودگی در جو تعدیل گردد.

این بدان معناست که حتی اگر جوامع از سوخت های فسیلی فاصله بگیرند، دمای هوا به واسطه ذرات معلق موجود در هوا و انعکاس بخشی از گرمای خورشید، باز هم افزایش می یابد.

به طور کلی، افزایش 1.5 درجه سانتیگراد بیشتری چیزی است که بشریت می تواند بدون تحمل مسائل مالی و اجتماعی با آن کنار آید.

گرمای 1.1 درجه سانتیگراد برای به بار آوردن فاجعه کافی است. سال جاری گرمای هوا صدها نفر را در شمال غربی اقیانوس آرام به کام مرگ کشاند.

آتش سوزی های ناشی از گرما و خشکسالی منطقه ها وسیعی از غرب آمریکا را فرا گرفت، مقادیر زیادی دی اکسید کربن در جنگل های سیبری منتشر شد و یونانی ها هم مجبور شدند از بیم آتش سوزی های جنگلی منازل خود را تخلیه نمایند.

هشدارهای بیشتر می تواند به مثابه این باشد که در بعضی منطقه ها، مردم ممکن است به واسطه بیرون رفتن از خانه جان خود را از دست دهند.

در این گزارش به بعضی تغییرات اقلیمی اشاره شده که از جمله آن ذوب شدن یخ های گریلند و افزایش سطح آب دریاهاست.

تمسین ادواردز از مولفان این گزارش و دانشمند آب و هوایی کینگز کالج لندن گفت: ما اکنون مقید به بعضی جنبه های تغییرات اقلیمی هستیم که بعضی از آنها برای صدها هزار سال تغییرناپذیر است.

در این گزارش اسم شده که حتی با وجود کند شدن تغییرات اقلیمی، دنیا زمان برای جبران کم می آورد.

اگر انتشار گازهای گلخانه های در دهه آینده کاهش یابد، دمای میانه تا سال 2040 تا 1.5 درجه سانتیگراد و احتمالا 1.6 درجه سانتیگراد تا سال 2060 قبل از تثبیت افزایش می یابد.

اگر دنیا به جهت فعلی ادامه دهد، این افزایش می تواند 2 درجه سانتیگراد تا سال 2060 و 2.7 درجه سانتیگراد تا سرانجام قرن باشد.

این گزارش تنها راه جلوگیری از گرم شدن زمین را توقف انتشار گازهای گلخانه ای دانسته و انسان ها را عامل گرم شدن کره زمین اسم نموده است.

این گزارش بیش از گزارش های قبلی اقلیمی، انتشار گازهای گلخانه ای حاصل دست بشر را عامل اصلی گرمایش زمین می داند.

این گزارش حاکی است که وابستگی جوامع به سوخت های فسیلی، دلیلی است بر این مساله که کره زمین قبلا 1.2 درجه سانتیگراد گرم شده است.

تاثیرات آب و هوایی همانند امواج گرما، خشکسالی، سیل، طوفان و افزایش سطح آب دریاها در هر منطقه از کره زمین شدید است و با هر درجه از گرم شدن شدت می یابد.

منبع: ایرنا

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10428

به "هشدار سازمان ملل در خصوص تغییرات اقلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان ملل در خصوص تغییرات اقلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید