کلیسای سنت استپانوس پربازدیدترین جاذبه شمال غرب کشور شد

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کلیسای سنت استپانوس در فصل تابستان سال قبل رکورد فروش بلیط ایران را شکست، یادآور شد: در ایام نوروز سال جاری کلیسای سنت استپانوس به عنوان پربازدیدترین اثر منطقه شمالغرب انتخاب شده و در چهارمین روز بهار 1402 بیش از پنج هزار و 300 بلیط فروشی و حضور بالغ بر 25 هزار نفر در محدوده این اثر تاریخی نیز ثبت شده است.

کلیسای سنت استپانوس پربازدیدترین جاذبه شمال غرب کشور شد

به گزارش خبرنگاران ، حمزه زاده با اشاره به آثار ثبت جهانی و در حال ثبت در یونسکو، اذعان داشت: منطقه آزاد ارس به تنهایی به میزان چند استان آثار ثبت جهانی دارد؛ مجموعه کلیساهای ارس به جهانی رسیده است و ژئوپارک، کاروانسرای خواجه نظر و جنگل های ارسباران در آستانه ثبت جهانی در یونسکو هستند.

وی ادامه داد: ارس گهواره تاریخ و تمدن ایران زمین است؛ قدیمی ترین لایه های تاریخ و یافته های تاریخی از این منطقه بوده و وجود آثار تاریخی و طبیعی، زیبایی طبیعت، آداب و رسوم، آیین ها و فرهنگ ها دست به دست هم داده تا ارس به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور مطرح گردد.

به گزارش خبرنگاران، کلیسای سنت استپانوس یکی از مهمترین کلیساهای ایران محسوب می گردد که به نام یکی از مبلغان مسیحیت، نام گذاری شده است. این کلیسا بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنیان کشور است. کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی و در کنار رودخانه ارس در دامنه بلندی هایی به نام ماغارد بنا شده است.

کلیسای سنت استپانوس بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارامنه ایران به شمار می رود که مورد احترام تمام مسیحیان و حتی دیگر ادیان است. هر ساله ارامنه بسیاری از گوشه و کنار ایران به زیارت این مکان می روند.

کلیسای سنت استپانوس به علت سبک بنا و جنبه فرهنگی از مراکز مشهور دینی و فرهنگی ارمنیان است.کلیسای سنت استپانوس علاوه بر محل عبادت مسیحیان، مکان اجتماع هنرمندان، فلاسفه، مورخان، دانشمندان و مکانی برای آموزش و تعلیم و تربیت کشیشان و راهبان مسیحی بوده است. این کلیسا به علت سبک بنا و جنبه فرهنگی از مراکز مشهور دینی و فرهنگی ارمنیان به شمار می رود.

خوش نویسان و خطاطان زیادی در این وانگ حضور داشتند و به نوشتن کتاب می پرداختند. نقاشان و تهذیب کاران نیز با هنر خود بر زیبایی کتاب ها می افزودند و به این علت به عنوان یکی از مراکز خوش نویسان ارمنی معروفیت دارد. در حال حاضر نیز تعداد زیادی از کتاب های نوشته شده در این کلیسا در کتابخانه های جمهوری ارمنستان و ایتالیا نگهداری می گردد.

کلیسای سنت استپانوس با شماره ثبتی 429 در سال 1341 در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسید. این کلیسا به همراه دو کلیسای زور زور و قره کلیسا به عنوان مجموعه کلیساهای ارمنی ایران در سال 1386 در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 17827

به "کلیسای سنت استپانوس پربازدیدترین جاذبه شمال غرب کشور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت استپانوس پربازدیدترین جاذبه شمال غرب کشور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید