7 نکته درباره دندان سالمندان

به گزارش انوار بلاگ، 1. متاسفانه عقیده غلطی در بین بسیاری از مردم رواج دارد که بالا رفتن سن لزوما منجر به از دست رفتن دندان ها می گردد و در این مورد نمی توان کاری انجام داد. در حالی که می توان دندان ها را تا سنین بالا حفظ کرد.

7 نکته درباره دندان سالمندان

7 نکته درباره دندان سالمندان

نویسنده:دکتر محمدرضا خامی*

1. متاسفانه عقیده غلطی در بین بسیاری از مردم رواج دارد که بالا رفتن سن لزوما منجر به از دست رفتن دندان ها می گردد و در این مورد نمی توان کاری انجام داد. در حالی که می توان دندان ها را تا سنین بالا حفظ کرد.

2. بیماری های دهان و دندان برخلاف برخی از بیماری ها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند؛ به این علت که علل این بیماری ها و نحوه ایجاد و سیر پیشرفت آنها تا حد زیادی شناخته شده است و روش های پیشگیری متعدد و موثری هم برای این بیماری ها وجود دارد. در صورت استفاده از این روش ها می توان دندان ها را حفظ کرد و از بیماری های بافت نرم دهان هم پیشگیری کرد.

3. برای پیشگیری از پوسیدگی حداقل روزی 2 بار مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید لازم است.

4. باید مصرف مواد قندی پوسیدگی زا و به خصوص تکرار مصرف آنها کم گردد و تا حد امکان محدود به وعده های غذایی اصلی باشد.

5. برای پیشگیری از بیماری های لثه هم علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، خودداری از مصرف دخانیات لازم است، چرا که ثابت شده است که سیگار کشیدن باعث تشدید بیماری های لثه می گردد.

6. برای پیشگیری از سرطان دهان هم اجتناب از مصرف سیگار و الکل و مصرف حداقل 5 قسمت میوه یا سبزیجات تازه در روز لازم است. در کنار همه اینها، حداقل سالی یک بار مراجعه به دندان پزشکی برای معاینه دوره ای لازم است.

7. عقیده رایج دیگر این است که اصولا برخی مردم فکر می نمایند استفاده از دندان مصنوعی راحت تر است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. هیچ چیز نمی تواند جای دندان های طبیعی را بگیرد و دندان مصنوعی مسائل زیادی مثل لق شدن، زخم کردن دهان، قدرت جویدن ناکافی، ظاهر نامناسب و... دارد. مساله دیگر این است که برخی از مردم سلامت دهان و دندان را خیلی جدی نمی دانند. در حالی که علاوه بر مسائلی که این بیماری ها ایجاد می نمایند مثل درد و ناراحتی و هزینه بالا و... امروزه ارتباط بین بیماری های دهان و بیماری هایی مانند بیماری های قلبی کشف شده است. یعنی مثلا بیماری های لثه می توانند زمینه ساز بیماری های قلبی باشند.

پی نوشت ها :

* متخصص سلامت دهان و دندان پزشکی اجتماعی

منبع: www.salamat.com

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

gigablog.ir: گیگابلاگ | با سیستم مدیریت محتوای گیگابلاگ همه وبسایت دارن

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 10948

به "7 نکته درباره دندان سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته درباره دندان سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید